De nieuwe, volledig elektrische Audi Q5 TFSI e is nu te bestellen


De nieuwste plug-in hybrid van Audi is nu te bestellen als 50 of 55 TFSI e quattro en heeft een vanafprijs van € 65.750*. Hij is leverbaar vanaf begin 2020.

De Audi Q5 TFSI e is leverbaar in twee verschillende varianten: de Q5 50 TFSI e met een systeemvermogen van 220kW/299pk en de Q5 55 TFSI e met 270kW/367pk. In volledig elektrische modus is een actieradius van ruim 40* kilometer mogelijk.

De aandrijflijn van de Audi Q5 TFSI e quattro bestaat uit een sterke 2.0 TFSI benzinemotor en een elektromotor, die is geïntegreerd in de S tronic-transmissie en van waaruit de aandrijfkracht via het quattro-systeem wordt verdeeld over de vier wielen. Voor maximale efficiency worden doorgaans alleen de voorwielen aangedreven, maar zodra vereist, worden automatisch ook de achterwielen ‘bijgeschakeld’.

De Q5 55 TFSI e accelereert in 5,3 seconden van 0-100 km/u, en zijn topsnelheid is 239 km/u. De Q5 50 TFSI e quattro klokt 0-100 km/u in 6,1 seconden heeft dezelfde topsnelheid als de 55 TFSI.

Predictive efficiency assistant


De predictive efficiency assistent (PEA) speelt een grote rol in het zo veel mogelijk elektrisch laten rijden van de Audi Q5 TFSI e quattro. Op basis van informatie van het navigatiesysteem en (radar)sensoren kan dit systeem de auto onder bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld laten ‘zeilen’ en het geeft de bestuurder adviezen.

De bestuurder heeft keuze uit drie rijmodi. In Hybrid modus wordt de energie uit de batterij gedurende de rit zodanig gedoseerd dat een zo laag mogelijk verbruik wordt gerealiseerd. In EV-modus rijdt de Audi Q5 TFSI e quattro volledig elektrisch en in Battery Hold modus wordt de batterijcapaciteit op niveau gehouden, om op andere momenten te kunnen gebruiken.

Shuttel mobiliteitspas


Elke Audi Q5 TFSI e quattro kan geleverd worden met een Shuttel mobiliteitspas. Deze pas is de spil in het thuisladen én biedt niet alleen toegang tot circa 65.000 (snel)laadpunten in Europa, maar ook tot andere vormen van (openbaar) vervoer. Bovendien kan hij voor het eerst ook gebruikt worden om brandstof mee af te rekenen.

De accu is zowel thuis als bij publieke laadstations te laden dankzij het Compact Charging systeem en een Mode 3 laadkabel met Type 2-aansluiting. Het laden van een lege batterij bij een 440 V/16A-laadpunt duurt 2,5 uur, via een reguliere 230 V-aansluiting circa 6 uur. Een slim thuislaadpunt inclusief installatie en loadbalancing voor veilig laden is er vanaf € 1.550*.

Leverbaar vanaf €65.750*


De Audi Q5 TFSI e is vanaf vandaag te configureren en te bestellen in drie verschillende uitvoeringen:

De 220kW/299pk sterke 50 TFSI e quattro is er als Pro Line en S edition.
De Pro Line is standaard onder meer uitgerust met interieurvoorverwarming/-ventilatie, MMI navigatie, Audi Connect diensten, een elektrisch bedienbare achterklep, parkeerhulp achter, comfortairconditioning, xenon verlichting en 18-inch lichtmetalen velgen.
De S edition vult dit aan met een sportief S line in-en exterieur, 19-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, dynamische LED-knipperlichten achter, het Audi soundsystem en een diefstalarm.

De 270kW/367pk sterke 55 TFSI e quattro is er als Competition. Deze biedt boven de S edition onder meer 20-inch lichtmetalen velgen, alcantara/lederen bekleding en elektrisch verstelbare voorstoelen.

De vanafprijzen van de drie uitvoeringen van de nieuwe Audi Q5 plug-in hybrid zijn:
Q5 50 TFSI e quattro Pro Line € 65.750**
Q5 50 TFSI e quattro S edition € 67.340**
Q5 55 TFSI e quattro Competition € 77.950**

De volledige prijslijst is hier te vinden. De eerste exemplaren worden begin 2020 in Nederland verwacht.

De Audi Q5 TFSI e quattro is vanaf vandaag te bestellen bij AutoArena Venlo.


*) Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.

**) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze indicatieve maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.







Ook interessant voor jou