De nieuwe elektrische Volkswagen ID.3


De Volkswagen ID.3 is het eerste model van de nieuwe en brede range elektrische
Volkswagens en is per saldo CO2-neutraal en 100% connected. Er is keuze uit drie batterij-varianten die reikwijdtes mogelijk maken van 330*, 420* of 550* km mogelijk maken. Het laadvermogen van de Volkswageb ID.4 is maximaal 125 kw. Midden 2020 worden de eerste exemplaren van de ID.3 verwacht. De Nederlandse vanafprijzen zullen binnenkort bekendgemaakt worden.

Het concept van de ID.3 is compleet nieuw. Zowel de ID.3 als alle toekomstige modellen zullen gebouwd worden op basis van het speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde MEB-platform. Het design van de ID.3 is vernieuwend en ongeveer net zo groot als een Golf. De binnenruimte daarentegen is vergelijkbaar met een veel grotere auto.

Het MEB-platform

Het MEB-platform is geoptimaliseerd voor een maximale actieradius. Zo zijn de elektromotor, de elektronische aansturing en de ééntrapstransmissie in de achteras geïntegreerd, is de batterij in de wagenvloer ondergebracht en zijn andere componenten plaatsbesparend verwerkt. De dynamiek en ongekende interieurruimte van de ID.3 zijn mogelijk dankzij de combinatie van een laag zwaartepunt, een gunstige gewichtsverdeling en achterwielaandrijving.

Een nieuw, herkenbaar en praktisch design

Vanwege het opvallende, gestroomlijnde design is de ID.3 direct te herkennen als elektrische auto. De ID.3 communiceert interactief met zowel inzittenden als mensen buiten de auto vanwege zijn innovatieve ID. Light-technologie. Met de Matrix Led-koplampen is het mogelijk om met groot licht te rijden zonder het verblinden van tegenliggers. De donker uitgevoerde glazen achterklep en smalle LED-units vallen op. Verder zorgt het panoramadak van de ID.3 1St Edition niet alleen een ruimtelijk gevoel, het zorgt ook voor meer hoofdruimte. De ID.3 heeft een opmerkelijk kleine draaicirkel, namelijk 10,2 meter. Verder is een speciale trekhaak te verkrijgen voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen.

Optimale ruimte-indeling

Vanwege de elektrische aandrijving heeft de ID.3 geen middentunnel en dit zorgt samen met de korte carrosserie-verhangen en de slimme indeling voor een ongekend ruim ‘open space’-interieur met vijf zitplaatsen. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. Het 10,1 inch digitale instrumentenpaneel werkt zeer intuïtief. ID.Light helpt met interactieve dashboardverlichting helpt onder andere bij het navigeren en spoort bij gevaar aan tot het uitvoeren van remactie. Een reality head-up display, die informatie projecteer op de voorruit, is optioneel leverbaar. Verder is de ID.3 met spraak te bedienen en zijn smartphones eenvoudig te koppen via App-Connect.

Drie batterij-varianten

Er zijn drie batterij-varianten beschikbaar voor de ID.3. Ten eerste is er de basisversie met een netto energie-inhoud van 45 kWh die een actieradius van 330* km mogelijk maakt. Ten tweede is er de ‘mid-range’ batterij, die met een netto energie-inhoud van 58 kWh, een actieradius van maximaal 420* km bedraagt. Als laatste is de grootste batterij met een netto energie-inhoud van 77 kWh goed voor een actieradius van 550* km. De daadwerkelijke actieradius hangt af van verschillende factoren waaronder de buitentemperatuur, het bagagegewicht, het aantal inzittenden en de rijomstandigheden. Afhankelijk van de rijstijl kan 80% van alle rijders met de kleinste batterij een actieradius van 230-330* km realiseren, met de mid-range 300-420* km en met de grootste batterij 390-550 km zonder tussentijds opladen.

Volkswagen biedt diverse laadmogelijkheden voor thuis en onderweg. Het laadproces is via een speciale app te starten, te stoppen en te monitoren. Bij 100 kW laadvermogen is de mid-range batterij van de ID.3 in 30 minuten op te laden voor een forse actieradius van 290* km.

Assistentie voor optimale comfort en veiligheid
Er zijn veel assistentiesystemen beschikbaar bij de ID.3 waaronder Front Assist met City Emergency Braking met Pedestrian Monitoring en multicollision brake. Verder zijn ook Lane Assist, Side Assist, Park Assist met achteruitrijcamera en keyless acces met verlichte deurgrepen beschikbaar. Het verbeterde Park Distance control maakt parkeren nog eenvoudiger en voorkomt schades door zelfstandig een remactie uit te voeren.

CO2-neutraal rijden voor een breed publiek
In Nederland is volledig CO2-neutraal rijden mogelijk met diverse (snel)laad-abonnementen op groene stroom. Daarmee belichaamt de ID.3 de ‘goTOzero’-strategie van Volkswagen waarbij het doel is om in 2050 per saldo CO2-neutraal te zijn. De ID.3 is de eerste auto ter wereld die CO2-neutraal wordt geproduceerd. Bij de fabricage van onder andere batterijen wordt uitsluitend gebruik gemaakt van groene energie en de onvermijdbare CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in klimaatprojecten.

Vanwege de aantrekkelijke aanschafprijs, gunstige fiscale bijtelling en een uniek aanbod maakt Volkswagen elektrisch rijden bereikbaar voor een breed publiek. De ID.3 wordt in Nederland namelijk geleverd met maar liefst 6 jaar onderhoud** en APK-keuring bij de officiële Volkswagen-dealers.

De eerste van de serie

De introductie van de ID.3 wordt gevierd met een speciaal en zeer luxe model, namelijk de ID.3 1ST. Dit model krijgt onder andere specifieke 1ST-designelementen, unieke lichtmetalen velgen en hightech voice control. De actieradius van de ID.3 1ST is 420* km

Midden 2020 verkrijgbaar in Nederland
In de tweede helft van 2020 zal de ID.3 1ST verschijnen in Nederland en de overige versies zullen snel volgen. De prijzen van de auto’s in Nederland zullen binnenkort bekendgemaakt worden.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en –conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** Buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals o.a. remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die is ontstaan door invloeden van buitenaf

Ook interessant voor jou