Audi A1 Sportback met Sport quattro-looks
Audi introduceerde in 2010 een compleet nieuwe modellijn in de vorm van de A1. Nu is het de beurt aan de tweede generatie van de compacte bestseller. De Audi A1 Sportback valt op door zijn sportieve design en voelt zich niet alleen thuis in de stad, maar is ook op de lange afstand een fijne, comfortabele reisgenoot.
De A1 Sportback verschild met zijn voorganger vooral in de lengte. Hij werd 5,6 cm langer en meet nu 4,03 meter. Zijn breedte nam met 3 cm toe tot 1,74 meter. De tweede generatie van Audi’s compacte hatchback is daarbij 1,41 meter hoog. Door zijn toegenomen afmetingen en grotere spoorbreedte is er veel meer ruimte in het interieur, zowel voor inzittenden als voor bagage. De kofferbak is 335 liter groot (+ 65 liter) en kan worden uitgebreid naar 1.090 liter door de achterbank neer te klappen.
Motoren
Voor de nieuwe Audi A1 Sportback is voorlopig 1 motor leverbaar: de 30 TFSI met een 1.0-liter driecilinder. De motor is leverbaar met een handbak of een S tronic-automaat met dubbele koppeling. Later volgen nog een 25 TFSI, een 35 TFSI en een 40 TFSI.
Het basisonderstel van de Audi A1 Sportback is al sportief ingesteld, maar voor wie nog meer rijdynamiek wenst, is er een sportonderstel leverbaar, met of zonder instelbare dempers. Met het optionele Audi drive select kan de bestuurder de aandrijflijn en het onderstel aanpassen.
Link met het verleden
Het uiterlijk van de Audi A1 Sportback doet sterk denken aan dat van de legendarische Ur-quattro en Sport quattro. Van die laatste rallyklassieker komen de drie sleuven boven de brede Singleframe grille. Elementen van de Ur-quattro zijn vooral terug te zien in de brede, schuin oplopende C-stijl en de ‘uitgeklopte’ wielkasten.
Het infotainmentsysteem in de A1 Sportback is afkomstig van Audi’s topmodellen. De MMI radio is standaard en kan worden bediend via het stuurwiel en het centrale scherm. MMI navigatie plus heeft een 10,1-inch touchscreen in de middenconsole, maar is ook aan te sturen met stemcommando’s. Het systeem werkt met Apple CarPlay en Android Auto en heeft twee USB-aansluitingen. Een optie is de Audi phone box, met LTE-ondersteuning en de mogelijkheid tot inductieladen.
Meer veiligheid
Qua veiligheidssystemen staat de A1 Sportback simpelweg een paar klassen hoger. Hij is standaard voorzien van lane departure warning, een snelheidsbegrenzer en Audi pre sense front. Dat laatste werkt met een radarsensor die gevaarlijke situaties voor de auto herkent, zelfs als het zicht slecht is door bijvoorbeeld mist. Het systeem geeft een visueel en geluidssignaal aan de bestuurder, bereidt zich voor op een maximale remingreep en grijpt zelf in als de persoon achter het stuur dat niet doet. De adaptive speed assist werkt ook met radar en houdt de A1 Sportback zelf op een ingestelde afstand van voorliggers. Als de Audi is uitgerust met een S tronic-transmissie werkt het systeem tussen 0 en 200 km/u. Bij een handgeschakelde versnellingsbak kan het vanaf 30 km/u in werking worden gesteld. In een file kan de A1 Sportback met S tronic onder bepaalde omstandigheden zelf afremmen tot stilstand en daarna weer wegrijden. Uiteraard is de Audi uitgerust met systemen die parkeren makkelijker maken. Er zijn parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en park assist.
Bijzondere uitvoering
Er is een speciale editie voor Nederland, Audi A1 epic, met een advanced exterieur, Pro Line pakket, parkeersensoren achter en 17 inch wielen.
Tijdelijk introductiemodel
Bij de introductie van de Audi A1 Sportback is ook de edition one leverbaar. Dit tijdelijke introductiemodel staat op 18 inch lichtmetalen wielen en heeft Audi-ringen op de flanken. Net als bij de roemruchte Audi Sport quattro zijn bij de edition one de koplampen en achterlichten (allebei LED) donker uitgevoerd. Het Audi-logo in de grille en de typeaanduiding op de achterkant zijn zwart.
De Audi A1 Sportback 1.0 TFSI is per direct te bestellen en staat vanaf 22 november bij de dealer. Hij heeft een vanaf prijs van 25.995 euro*.