Audi AI: TRAIL quattro


De Audi AI: TRAIL quattro, een visie op de elektrische terreinauto van de toekomst, is een totaalconcept voor duurzame mobiliteit buiten de gebaande paden. Op de IAA in Frankfurt wordt de Audi AI: TRAIL quattro geflankeerd door de Aicon, AI:ME en AI:RACE concept cars.

Met een lengte van 4,15 meter in combinatie met een breedte van 2,15 meter heeft de Audi AI:TRAIL quattro een onverzettelijk uiterlijk. Door de hoogte van 1,67 meter en 22 inch wielen met 850 mm banden wordt er gehint naar uitstekende offroadcapaciteiten. Vanwege de bodemvrijheid van 34 centimeter zou de auto in staat moeten zijn om door een waterlaag van meer dan een halve meter te rijden. De auto biedt veel wendbaarheid op een ruwe en rotsachtige ondergrond zonder dat de accu, die geïntegreerd zit in de vloer, in contact komt met de grond.

Allround zicht 

In de voorkant van de auto waant u zich, door de manier waarop voorruit geplaatst is, als het ware in de cockpit van een helikopter, waardoor de inzittenden een onbelemmerd voor- en zijzicht op de weg of op het terreinparcours hebben. Ook het hele dak biedt een vrij zicht op de lucht en het landschap en de verticale Singleframe-grille is afgewerkt met glas.

Vliegende ogen 

De Audi AI:TRAIL quattro is in totaal uitgerust met vijf rotorloze elektrisch aangedreven drones met geïntegreerde LED-elementen. De drones kunnen op het dak of de dakdrager landen en gekoppeld worden aab de inductieve laadelementen. De Audi Light Pathfinders kunnen dankzij hun lichtgewicht ontwerp voor de AI:TRAIL vliegen en de weg verlichten met relatief weinig energieverbruik. Indien gewenst genereren de camera's aan boord een videobeeld dat via Wi-Fi naar het display voor de bestuurder kan worden verzonden, waardoor de Pathfinders veranderen in ogen in de lucht.

Geautomatiseerd rijden

De Audi AI: TRAIL is ontworpen voor autonoom rijden op de openbare weg op level 4. Dit is het op één na hoogste niveau op een gestandaardiseerde internationale schaal voor autonoom rijden. In deze categorie hebben de systemen geen hulp nodig van de bestuurder op specifieke gebieden, zoals snelwegen of gebieden in binnensteden met een geschikte infrastructuur. De bestuurder kan de rijtaak in dit geval volledig overdragen aan de auto en hoeft de taak pas te hervatten wanneer het specifieke gebied door de auto wordt verlaten. Vanwege het volautomatisch rijden van de Audi AI:TRAIL, is hij uitgerust met het traditionele stuur en bijbehorende pedalen.

Maximaal benut

De actieradius van de AI:TRAIL is opvallend. Het gestelde doel met de lithium-ion accu is 400 tot 500 kilometer op asfalt of eenvoudig terrein (WLTP). Op ruw terrein, waar het energieverbruik alleen al door de bijna constant verhoogde wielslip hoger is, bedraagt de actieradius nog steeds een indrukwekkende 250 kilometer. De topsnelheid van deze auto is 130 km/h en de energiestroom en het verbruik worden continu bewaakt om zelfs tijdens het terreinrijden een maximaal rendement te behalen.

De vier elektromotoren, die in de buurt van de wielen zijn geinstalleerd, drijven elk één wiel rechtstreeks aan wat het een echte quattro maakt. Het maximale systeemvermogen bedraagt 320 kilowatt en het maximale koppel 1.000 newtonmeter. Meestal wordt slechts een fractie van dit vermogen gebruikt.

Door de individueel aangedreven wielen zijn differentiëlen niet nodig. Dankzij de relatief lage maximumsnelheid kon de overbrengingsverhouding zo worden gekozen dat elk wiel

Ook interessant voor jou